středa 1. července 2015

Vytváření produktů - funkce

Vytváření produktů - elementy

V jednom z předchozích příspěvků jsem se zaměřil "krok po kroku" na vytvoření šatní skříně. V tomto příspěvku se zaměřím na jednotlivé elementy používané při vytváření produktů a jejich možnosti.

Při vytváření produktů lze využívat dvou nabídek elementů. Za prvé - "Přidat nový", který je tvořen grafickými zástupci elementů (červený obdélník) a za druhé - rozevíracím seznamem (oranžový obdélník), který obsahuje více elementů.


Termíny použité pro ovládání Připravto vycházejí z quickstartu dostupného na http://pripravto.cz/cs/quick.html.

Korpus

Element "Korpus" přidá korpus skládající se ze dvou boků, půdy (horní desky), dna (spodní desky) a případně soklu.
id - označuje oblast, do které se má element vložit (kterou je potřeba zadat pokud jsou vnější rozměry rozděleny na více oblastí)
záda - pokud je zadána 0, tak záda nebudou vložena, v případě jiné numerické hodnoty tato hodnota určuje tloušťku zad
změna - určuje posunutí dílce od vnější oblasti nebo oblasti vytvořené rozdělením v ose X - zleva, X - zprava, Y - zepředu, Y - zezadu, Z - shora, Z - zdola. Také přímo ovlivňuje velikost dílce.
informace - slouží k nastavení vlastností elementů textovým příkazem (např. viditelnosti elementu ve vizualizaci)
uložit - pokud je zvoleno "ano", tak dojde k uložení změn
sokl - pokud je zadána hodnota, tak její velikost definuje výšku soklu (např. 100 mm)
horní svlaky - horní deska je nahrazena dvěma svlaky zvolené hodnoty (např. 80 mm)
varianta - slouží k volbě uspořádání boků, půdy a dna v prostoru. H - půda a dno vložena mezi boky, T - půda naložena na boky a dno vloženo mezi boky, O - všechny dílce mají plnou délku (podle vnějších rozměrů nebo oblastí), což se využívá např. u spojů na ozuby, I - půda i dno naložena na boky.

Levá deska a pravá deska

Element levá a pravá deska slouží k vytvoření boků nábytku, bočních (pohledových) desek, krycích lišt, apod.
id, změna - totožné s korpusem
informace - slouží k nastavení vlastností elementů textovým příkazem (např. viditelnosti elementu ve vizualizaci)
materiál - zadáním kódu je možné přiřadit dílci materiál z databáze
pozice - vloží díl na definovanou pozici, přičemž nedojde ke změně rozměrů (jako nulový je definován levý, přední, spodní roh).
uložit - pokud je zvoleno "ano", tak dojde k uložení změn
rozměr - je možné definovat rozměry dílu [600,330,18] nebo jeho tloušťku 32.

Horní deska

Tento element se používá při konstrukci horního dílu korpusu, pracovní desky, různých pohledových nebo horních desek, polic, apod. Tímto elementem je také možné vytvořit svlaky.
id
sirka svlaky - vepsáním hodnoty dojde k definování šířky svlaků  (např. 80 mm)
změna, informace, materiál, pozice, uložit, rozměr

Sokl

Element sokl slouží k vložení soklu nebo pravého, levého a horního dílu, které zmenší šířku mezi boky.
id
spodní - vepsáním hodnoty dojde k definování šířky soklu  (např. 80 mm)
změna, informace,
vlevo - definováním hodnoty dojde k přidání levého dílu o šířce hodnoty
materiál
pořadí - definuje pořadí vkládání elementů pokud je použito levého, pravého nebo horního soklu [levý, pravý, spodní, horní]
vpravo - definováním hodnoty dojde k přidání pravého dílu o šířce hodnoty
uložit
horní - definováním hodnoty dojde k přidání horního dílu o šířce hodnoty
horní, vlevo a vpravo je možné použít např. pro vytvoření vložek, zaslepení u vestavěných skříní, apod.

Spodní deska

Tento element se používá při konstrukci spodního dílu korpusu, pracovní desky, polic, apod.
id, sirka svlaky, změna, informace, materiál, pozice, uložit, rozměr

Zadní deska

Element slouží k vytvoření zad v korpusu nebo může být zadní deska vložena na definovanou plochu, čímž může vytvořit i jiný prvek.
id. změna,
drážky - slouží k nastavení hloubky drážek, do kterých jsou záda umístěny
informace, materiál
offset - slouží k nastavení vzdálenosti drážky od zadní hrany dílců. Pokud není hodnota definována [none], pak jsou záda uloženy do polodrážky. Pokud je zadána 0, pak jsou záda naložena na korpusu.
plochy - definuje rovinu, ve které bude zadní deska přidána 0-5 nebo zde lze vepsat seznam dílců, na které se má element vložit.
uložit
tloušťka - složí k definici tloušťky zadní desky. Pokud je [none], pak je zvolena výchozí tloušťka 5 mm.

Rám

Slouží k vytvoření rámů v definované oblasti.
id, změna
změna výplň - slouží k změně nadmíry (neboli "vůle") mezi dnem nebo boky drážky a výplní [vlevo, vpravo, vpředu, vzadu, dole, nahoře]
edge fill - v tomto poli je možno nastavit olepení výplně. Do pole se zadává olepení v tomto tvaru
0 0 0 0, kde 0 znamená, že nedojde k olepení. 0 je možné nahradit písmeny, které zastupují jednotlivé druhy hrany. Seznam písmen je možné vypsat v databázi: Databáze -> vše (vpravo pod výpisem databáze) -> typ:hrana
edge frame - v tomto poli je možné nastavit olepení rámu. Postup je totožný, jako u olepení výplně.
informace
vložit výplň - vloží do rámu výplň ("ano/ne")
nízký profil - přepíná mezi tloušťkou a šířkou (viditelné z čela)
materiál
materiál výplně - zde lze nastavit materiál výplně
pořadí, plochy
uložit
tloušťka - změní tloušťku profilů rámu
thick fill - změna tloušťky výplně
šířka - v tomto poli lze nastavit šířku rámu

Rozdělení

Tato funkce se používá k rozdělení "vnějších rozměrů" na jednotlivé oblasti nebo oblastí na menší oblasti (např. mezistěnou). Což je vhodné použít např. pro vytvoření sestavy skříněk v omezeném prostoru (např. výklenku) nebo lineární kuchyňské linky, apod.
id
vložit rozdělení - nastavením lze vypnout provedení funkce, což může být užitečné například při špatném zadání rozdělení.
zadání - slouží k definování rozdělení, a to hodnotami zapsanými v mm, např. [500,400,1] (číslo 1 zastupuje zbývající rozměr - tedy poslední oblast) nebo poměrem velikostí nově vytvořených prostorů [3,2,1].
změna, informace, materiál
dílec - při dělení na jednotlivé oblasti může dojít ke vložení dílce, čímž dojde k vytvoření mezistěny.
rozměr, uložit, tloušťka
typ - A - příčně, B - svisle, C - vodorovně

Police

Tento element slouží k přidání polic do definovaného prostoru. Zadáním numerické hodnoty lze definovat počet polic nebo je možné nechat rozpočítání prostoru a jejich následné vložení na programu. Také je možné zvolit rozestupy mezi policemi zapsáním numerických hodnot. Takovéto zadání pak může vypadat například takto [250,250,150,150,1].
id, změna, informace, materiál,
zadání - definuje počet polic, který se má do prostoru vložit. Pokud je zapsáno [none], pak dojde k automatickému rozpočítání prostoru a vložení polic.
rotace - slouží k nastavení pootočení polic definovanému ve stupních.
uložit, rozměr

Zásuvky

Tato funkce slouží v vytvoření zásuvek a nastavení jejich parametrů.
id, změna
typ zásuvek - lze zvolit mezi vloženým, naloženým čelem zásuvek a jejich automatikou volbou.
vlákna - mění orientaci vláken - "ano" jsou vlákna svisle, při ne jsou vlákna vodorovně.
úchytka - při zatržení ne nebude vložena úchytka. 
informace, materiál
mat čelo - zde je možné zvolit materiál čela zásuvky.
zadání
mezery dv - definuje mezery mezi zásuvkami [levý, pravý, spodní, horní, mezi]
mezery uvnitř - definuje mezery mezi korpusy zásuvek a korpusem skříňky [levá a pravá mezera mezi korpusem zásuvky a skříňky (mezery pro kování), spodní (mezera mezi čelem zásuvky a předním vlysem korpusu zásuvky), horní (mezera mezi zády skříňky a zadním vlysem korpusu zásuvky), spodní předku (mezera mezi spodní hranou korpusu zásuvky a spodní hranou čela zásuvky), horní předku (mezera mezi horní hranou korpusu zásuvky a horní hranou čela zásuvky)]
uložit

Dveře

Tato funkce slouží k vložení dvířek a nastavení jejich parametrů.
id, změna
typ dveří -umožňuje zvolit mezi vloženými, naloženými čely dvířek a jejich automatikou volbou.
vlákna, úchytka
výška úchytky - umožňuje zvolit výšku úchytky na dvířkách - nahoře, ve středu, dole.
orientace úchytky - umožňuje nastavit orientaci úchytky - horizontálně a vertikálně.
pozice úchytky - nastavuje vzdálenost úchytky od hrany dvířek (vzhledem ke dvěma bližším hranám).
strana úchytky - umožňuje volit stranu úchytky - vlevo, ve středu a vpravo (tedy jestli dveře budou pravé, levé, apod.).
velikost úchytky - slouží k nastavení rozměrů úchytky.
informace, materiál, zadání, mezery dv, uložit
typ skládání - umožňuje zvolit mezi horizontálním a vertikálním skládáním dvířek (vedle sebe a nad sebe).
styl - umožňuje zvolit mezi plochou a rámovou konstrukcí dvířek.

Svlak

Tato funkce slouží ke vložení svlaků nahrazujících horní díl korpusu. Na rozdíl od horního dílu, kde je také možné vytvořit svlaky, má element "Svlak" více možností nastavení.
id, 
délka dílce - osa délky X,Y,Z (při volbě X bude délka dílce v  ose X).
šířka dílce - osa šířky X,Y,Z není stejná jako délka svlaku (při volbě Y bude délka dílce v  ose Y).
změna
diff X - při zvolení "ano" v této nabídce budou svlaky vloženy v ose X.
diff Y - při zvolení "ano" v této nabídce budou svlaky vloženy v ose Y.
diff Z - při zvolení "ano" v této nabídce budou svlaky vloženy v ose Z.
olepení - totožné s edge fill (u rámu).
vlákna, informace, umístění, materiál
označení - slouží k vložení např. popisku, který se následně zobrazí ve výpisu dílů produktu u svlaků.
uložit, rozměr

Změna velikosti

Slouží ke změně velikosti oblastí. Změna velikosti se neprojeví na rozdělení oblastí. Projeví se při vkládání elementů, které se budou vkládat do zmenšené nebo posunuté oblasti.
id, změna
zvětšit - pokud je zadáno "ano", pak se provedou rozměrové změny.
vrátit poslední - slouží pro vrácení posledních rozměrových změn touto funkcí
uložit

Ukázka funkce změna velikosti
Výsledná změna výkresu
Se změnou velikosti se pracuje tak, že se přidá mezi seznam elementů produktu. Všechny elementy, které se v seznamu nacházejí pod změnou velikosti, budou změněny (posunuty) na souřadnice definované v této funkci.

Tuto funkci lze použít např. při navrhování např. tvarových zásuvek nebo zásuvek s čelem rámové konstrukce, apod. V tomto případě se zmenší prostor uvnitř korpusu skříňky, kde bude vložen korpus zásuvky.



Element

"Funkce určená pro vytváření nestandardních elementů. S touto funkcí můžete vytvořit různé konstrukce, které jsou vyžadovány. Obvykle bude potřeba specifikovat pozici, rozměr a pravděpodobně také prostor." (Připravto.cz)
id, změna, olepení, informace, materiál, označení, zadání, pozice, rotace, rozměr, typ

Popisek

Slouží k vytvoření popisku, který se následně zobrazí ve výkresu. Pro zobrazení v čelním pohledu je potřeba ponechat výchozí zadání id (none), pokud nebyla vytvořena oblast. Po vytvoření oblasti se do id zadá číslo oblasti, ve které má být popisek umístěn. Popisek není možné vložit jednotlivým dílům, lze však určit jeho pozici ve výkresu.
id
střed - definuje, zdali má být text zarovnán na střed (pokud ne, pak lze zvolit pozici)
pozice -  definuje, na kterou pozici má být text zarovnán např. [50,60,0]
uložit
text - zde lze vepsat obsah popisku

Vymazání

Tato funkce slouží k vymazání dílců. Do pole index je pro vymazání potřeba zadat číslo dílce nebo dílců které mají být vymazány. Číslo dílce se nachází v kusovníku (Produkty -> jméno nábytku -> pořadové číslo (#).

Úprava

Tato funkce slouží k upravení parametrů a změně velikosti jednotlivých dílců. Zajímavou a často používanou možností je pak možnost úpravy materiálu.
olepení
info - totožné s polem informace.
materiál - v této funkci je potřeba zadat materiál v toto tvaru [True,'označení materiálu',True], tedy např. [True,'101',True].
pozice, rotace
index - slouží k zadání dílce nebo dílců, které mají být upraveny.
délka - slouží ke změně délky vybraného dílce
tloušťka - slouží ke změně tloušťky vybraného dílce
šířka - slouží ke změně šířky vybraného dílce

Zajímavostí je, že funkce úprava je automaticky přidána do seznamu elementů produktu, pokud dojde ke změně dílců a k uložení této změny (např. v kusovníku).

Oblast

Tato funkce slouží k vytvoření oblasti uvnitř jiné oblasti. Tuto funkci je možné použít při vytváření složitějších prvků nacházejících se např. v šatní skříni nebo horních skříňkách při vytváření celé kuchyňské linky jako jednoho produktu.
id, změna
dims - vloží text (popis oblasti) do výkresu.
kind - slouží k definici druhu oblasti (pokud je ponecháno none pak lze vložit jakýkoliv element, nebo lze oblast omezit pouze pro vložení vybraných elementů, např. zásuvek).
označení, pozice, uložit, rozměr, typ

Spuštění

Možnosti této funkce jsou poměrně obsáhlé a budou popsány v samostatném příspěvku.

Normální výřez

Tato funkce slouží k vytvoření výřezů a otvorů v nábytku. Je možné volit z různých tvarů a možností, které jsou však velmi obsáhlé a budou popsány v samostatném příspěvku,

úterý 30. června 2015

Funkce Plán v Připravto

Funkce Plán v Připravto

V tomto příspěvku se budu věnovat funkci "Plán" v Připravto. Plán obsahuje půdorysný pohled, ve kterém lze přidávat a rozmísťovat zdi a nábytek, libovolně jej upravovat a měnit pohled pro vizualizaci.


Základní popis

V okně Plán nalezneme tuto nabídku nástrojů:

Při práci v půdorysném plánu s mnoha produkty mohou být pro jednodušší práci použity hladiny (na obrázku modře). Pro práci s produkty slouží nástroje s tmavě červenými popisky, které umožňují posouvat produkty v osách X a Y, a také měnit jejich velikost. Zde se také nachází tlačítko pro zobrazení a skrytí nástrojů pro práci s hladinami. Pro zvýšení kvality vizualizací se uprostřed nachází možnost přidání zdí a kamery, kterou je možné upravit pohled vizualizace (tyto nástroje jsou označeny fialově). Pro práci se všemi produkty slouží nástroje se zelenými popisky. První tlačítko je nápověda, druhé slouží k obnovení stránky a poslední, pravděpodobně z nich nejdůležitější slouží pro uložení všech změn v produktech.

Vpravo jsou pak nástroje pro práci s jednotlivými produkty a zdmi (označeny červeně). Jedná se o velmi užitečné nástroje. První tlačítko umožňuje okamžitou editaci označeného produktu, druhé seznam dílů označeného produktu (kusovník). Těmito dvěma tlačítky lze editovat i barvu zdí. Třetí tlačítko slouží pro vrácení všech změn do původního stavu, čtvrté ke smazání označeného produktu, páté k jeho kopii a šesté k uložení produktu.

K uložení právě provedených změn lze také použít tlačítko uložit, které při jakékoli změně zčervená (popisky psány zlatou barvou). Uložení je nutné provést, aby došlo k odeslání změny na server (jelikož Připravto je webová služba). Vedle tlačítka uložit se nachází tlačítko Lock, které označený produkt uzamkne a myší není možné provádět jakékoliv změny (na klávesnici je však provádět lze).


Klávesové zkratky

Při práci s půdorysnám plánem je možné zrychlit práci používáním klávesových zkratek, které jsou vypsány v nápovědě. 

Zvolený produkt je možno posouvat po kroku 10 mm klávesami W, S, A, D. Také je možné s ním otáčet za pomocí klávesy R. Stlačením klávesy X dojde k aktivaci omezení posunu pouze na osu X, po stlačení Y pak na osu Y a Z. Po stlačení klávesy E dojde k aktivaci funkce změna velikosti, což se provádí klávesami  W (+ velikost v Y), S (- velikost v Y), A (- velikost v X), D (+ velikost v X). V tomto případě jsem velmi ocenil, že produkty vytvořené v Připravto jsou plně parametrické a nedochází k jejich roztažení (což v mnoha programech zapříčiňuje změnu tlouštěk elementů). Po stlačení klávesy ctrl dojde ke změně otáčení při používaní klávesy R.
Prostřední kolečko myši pak slouží k přiblížení (pootočením dopředu), oddálení (pootočení dozadu) a k pohybu s plánem (při zatlačení a držení kolečka).

Všechny změny jsou pak patrné v tabulce (červený obdélník).




Shrnutí

Pomocí půdorysného plánu v Připravto lze během velmi krátké doby dosáhnout velmi dobře vypadající vizualizace, také je možné za pomocí pár kliknutí provádět úpravy produktů a přesně měnit rozestavení jednotlivých produktů.




středa 24. června 2015

Vizualizace v Připravto

Vizualizace v Připravto

Kvalitní 3D vizualizace jsou důležité pro prezentaci navržených výrobků či sestav nábytků. Pomáhají vytvořit představu nejen o konečném vzhledu nábytku, ale také o jeho umístění v prostoru, možných barevných variacích, možnostech jeho konstrukčního provedení, apod. V Připravto lze zvýšit kvalitu vizualizací zvýšením rozlišení, nastavením pokročilého renderování a změnou výchozí pozice "kamery", která nábytek snímá.

Nastavení rozlišení a renderování

Nabídka nastavení se zobrazí po kliknutí na ikonu klíče (v pravém horním rohu). Zde je možné nastavit veškeré parametry webové služby Připravto. Pro nastavení renderování je potřeba kliknou na ikonu klíče, nacházející se pod kolonkou VIZ_RENDER, která je na konci stránky. Zobrazí se kontextové okno, kde je možné nastavit parametry renderování v grafickém rozhraní. Ve výchozím nastavení je engine nastavený na BLENDER_RENDER, což je vhodné změnit na CYCLES, zvýšit rozlišení z původního nastavení 800×600 např. na 1400×1000 pixelů a zvýšit počet renderovaných snímků z 20 na 60. Změny je potřeba uložit, čímž se zavře dialogové okno a dále veškeré změny potvrdit odesláním formuláře (tlačítko odeslat dotaz).
Výchozí nastavení renderu


Doporučené nastavení renderu


Na obrázcích níže jsou patrné rozdíly vykreslování při jednotlivých rozlišeních. První obrázek zachycuje nábytkovou sestavu při použití výchozího nastavení renderu,
800×600 px.
 druhý a třetí obrázek při upraveném nastavení renderu při dvou různých rozlišeních.
1600×1200 px.


2400×1800 px.
Není však vhodné extrémně zvyšovat nastavení vizualizací, protože jejich tvorba pak trvá mnohem déle. Délka vizualizace této jednoduché šatní skříně při vybraných rozlišeních je uvedena níže:
800×600 - cca 15 sec
1400×1000 - 1,05 min
1600×1200 - 1,18 min
2400×1800 - 2,05 min

Délku renderování vizualizací ovlivňuje složitost objektu a využití serveru, např. renderování této kuchyňské linky trvalo bezmála pět minut.

Změna pozice kamery

Po nedávné změně v "plánu" je nyní možné přidávat a nastavit pohled kamery na vizualizovaný produkt. Ikona pro přidaní kamery je zvýrazněna červeným obdélníkem. Po jejím přidání je její umístění intuitivní, lze ji přesunout přetažením při současném držení levého tlačítka myši. Scrollováním prostředním kolečkem lze půdorysný plán přiblížit nebo oddálit a při držení tohoto tlačítka lze plánem libovolně pohybovat.

Tímto způsobem lze nastavit pohled vizualzace ze zcela nevhodného výchozího zobrazení

na poměrně dobře vypadající vizualizaci.


Rychlá změna nastavení v Připravto

V Připravto lze rychle a jednoduše změnit nastavení této webové služby. To je vhodné například při změně kvality vizualizací, kdy je vhodné použít rychlejší (základní) nastavení pro vytváření nábytku a kvalitnější, avšak déle trvající nastavení pro konečnou vizualizaci určenou pro zákazníka. Stejným způsobem pak lze měnit např. velikost mezer mezi korpusem a zásuvkami (šuplíky) podle použitého kování, nastavení výpočtů nářezových plánů a veškeré nastavení aplikace.

K tomu je potřeba uložit jednotlivé nastavení, například výchozí nastavení aplikace u vizualizací jako rychlé renderování (což se napíše do červeného pole s názvem typ) a poté kliknout na tlačítko "+ "(oranžově).

Tímto způsobem lze uložit jakékoliv přizpůsobené nastavení. Poté stačí kliknout na "Nastavení" (v červeném obdélníku) a dojde k otevření okna níže.

V tomto okně je možné zvolit ikonku nahrát (v červeném obdélníku) a smazat (ikona popelnice).

Po zvolení je potřeba potvrdit změnu za pomocí tlačítka "Odeslat dotaz" (v červeném obdélníku).


úterý 10. února 2015

Přenesení produktu v Připravto

Mezi jednotlivými zakázkami, nebo účty Připravto je možné jednoduchým způsobem přenášet produkty pomocí kódu vytvořeného touto aplikací. Tento kód stačí pouze zkopírovat a vložit do zakázky jiné, nebo poslat jinému uživateli např. emailem. Pokud tedy budete chtít již jednou vytvořený produkt přenést do jiné zakázky a upravit jej tam, nebo přenést produkt mezi účty aplikace Připravto (v současné době není možné aby na jednom projektu pracovalo více pracovníků, nebo pracovat na více projektech zároveň), je tato varianta nejjednodušší volbou.

Kód pro přenesení se nachází u produktu již vypracované zakázky. Je tedy potřeba otevřít zakázku, ve které je produkt vložen, (pod záložkou "Zakázky") a kliknout na "Produkty", kde jsou produkty obsažené v zakázce.

Poté se otevře okno s produkty, které zakázka obsahuje. Kód získáte kliknutím pravým tlačítkem na "Convert" u produktu, který chcete přenést a zvolte možnost kopírovat odkaz.

Tento kód můžete někomu poslat, nebo vložit produkt obsažený v tomto kódu do jiné zakázky. Zakázku do které chcete produkt vložit zvolíte tak, že ji načtete pomocí tlačítka "Načíst". Poté kód vložíte do pole navigace webového prohlížeče, potvrdíte Enterem a poté kliknete na tlačítko "Vytvořit". (Další možností je kliknout na "Přidat", čímž se produkt přidá do aktuálně otevřené zakázky).

Poté dojde přesměrování na okno zakázky, kde jsou zobrazeny jednotlivé produkty (i přenesený produkt).


pondělí 9. února 2015

Import nábytku vytvořeného v Připravto do Revit Architecture 2015

Revit Architecture je program pro navrhování budov a interiérů. V programu lze vytvořit libovolnou budovu s originálním architektonickým řešením, vybavit ji individuálně vytvořeným nábytkem nebo nábytkem obsaženým v knihovnách. Další silnou stránkou tohoto programu je pokročilé renderování.

Po instalaci Revitu je v knihovně jen pár objektů, které jsou spíše zástupci jednotlivých typů nábytku, než plnohodnotnou nabídkou. Velké množství nábytku se dá stáhnout z internetu nebo je možné vytvořit jej přímo v programu, což však není rychlé a snadné řešení. Daleko zajímavější volbou je nábytek importovat. Program podporuje formáty DWG, DXF, DXN, SAT a SKP.

V aplikaci Připravto lze stáhnout vytvořený nábytek ve formátu DXF. Obvyklým problémem je však měřítko, které je většinou u projektu a importovaného nábyteku rozdílné. Aby se předešlo tomuto problému, kdy je importovaný objekt větší než celá budova, je vhodné provést kontrolu měřítka, případně jeho úpravu v aplikaci AutoCAD.

V předchozím příspěvku jsem popsal vytvoření šatní skříně v aplikaci Připravto.cz. Nyní je potřeba vytvořenou šatní skříň stáhnout a přizpůsobit pro vložení do projektu v Revit Architecture.

Stažení nábytku vytvořeného v aplikaci Připravto a jeho úprava

Stažení proběhne po klepnutí na šipku 3D (viz  obrázek níže) pokud je nábytek načten v Produktech. Otevře se vyskakovací okno, kde je vhodné zvolit uložit, případně otevřit přímo v AutoCADu.

Po otevření souboru DXF v AutoCADu bude skříňka vypadat takto:

Prvním krokem je úprava hladin. Pro bezproblémový import do Revitu je potřeba přiřadit každé hladině jednu barvu. Tato barva bude po importu nahrazena konkrétním materiálem (texturou), kterou získají jednotlivé dílce a prvky nacházející se v této hladině. Před tímto úkonem je vhodné otevřít správce hladin a vytvořit jednotlivé hladiny, které příhodně pojmenujeme (např. jako hnědé dvířka) a přiřadit jim rozdílné barvy pro snazší pozdější identifikaci v Revitu (např. zelená, červená, apod.).

Nyní je potřeba zkontrolovat velikost rozměrů nábytku, který chceme importovat do projektu v Revitu. K tomuto účelu je nejlepší využít v AutoCADu kótu, nejlépe v půdorysném pohledu. Rozměry se dájí upravit pomocí konzole (příkazem měřítko), která je zvýrazněna červeným obdélníkem, nebo pomocí kontextové nabídky. Pomocí kóty jsme zjistili, že hloubka skříňky je 600 mm, rozměry jsou tedy v pořádku. Kótu pak nezapomeňte smazat, jinak by se naimportovala spolu se skříňkou.

Při importu objektu z Připravto je zpravidla vše v pořádku, avšak při importu např. z 3ds Maxu  měřítko často neodpovídá, proto je potřeba provést jeho změnu. Před tímto postupem doporučuji jednotlivé dílce sloučit do skupiny, pomocí nástroje "Skupina" ve výchozí nabídce. Změnu měřítka můžeme provést pomocí kontextové nabídky:
  1. nejdříve vypočteme trojčlenkou velikost měřítka, které použijeme (např. původní rozměr 1600 mm, potřebujeme 1000 mm, tedy 1/1600×1000=0,625)
  2. vybereme objekt tak, že na něj klikneme myší (nelze označit pomocí ctrl + A, proto je vhodné provést sloučení do skupiny)
  3. klikneme na vybraná objekt pravým tlačítkem a z nabídky zvolíme měřítko
  4. pote klikneme na libovolný bod na skříňce, který zvolíme jako referenční bod
  5. Napíšeme hodnotu 0.625
Nebo jej můžeme změnit v příkazové řádce pomocí příkazu měřítko.




Import do programu Revit Architecture

Pro vložení do projektu v Revit Architecture je potřeba vytvořit novou "rodinu". Po startu Revitu klikneme na Nový pod nadpisem "Rodina". Z nabídky vybereme šablonu Metrický nábytek.

Po otevření nové rodiny přejdeme na nástrojové liště na nabídku vložit -> Importovat CAD -> vybereme umístění .DWG souboru vytvořeného AutoCADem.


Po vložení nábytku do Revitu je vhodné zvolit 3D zobrazení pomocí Pohled -> Výchozí 3D.

Dále je potřeba přiřadit materiály pro jednotlivé hladiny, odstranit obrysové čáry hladin a uložit jej jako "rodinu".

Přiřazení materiálů se provede tímto postupem: Správa -> Materiály, kde se nachází položky s jednotlivými materiály. Materiály, ze kterých se skládá importovaný nábytek mají barvu, kterou jste zvolili v AutoCADu, proto lze materiály, ze kterých se nábytek skládá snadno nalézt (v mém případě byly pojmenovány jako "Renderovat materiál"), viz obrázek níže. 

Po identifikaci skupin dílců se přiřadí textura materiálu, stačí kliknout na "Prohlížeč komponent" v levém dolním rohu a přiřadit vhodný materiál (viz obrázek níže).


Po přiřazení materiálů jsou však stále vidět obrysové čáry jednotlivých hladin (či skupin dílců) při realistickém zobrazení (viz. obrázek níže). Tyto čáry je potřeba nahradit čárami černými, protože by se jinak jako barevné přenesly i do projektu.

Barevné čáry se na černé změní ve "Správa -> Styly objektů -> Objekty importované", kde jsou zobrazeny barvy obrysových čar. Stačí kliknout na barvu čáry a všechny barevné pole změnit na černé.


Nyní je třeba uložit šatní skříň jako "rodinu", to se provede kliknutím na velké modré písmeno R v levém horním rohu "R -> Uložit jako -> Rodina" a zvolit místo, kde se soubor uloží.

Nyní už stačí vložit nábytek do projektu, způsob vkládání je stejný jako u jiného nábytku, který je v knihovnách Revitu, je však třeba zvolit umístění šatní skříně.


Vizualizace v Revit Architecture

Renderování se v Revitu provádí v záložce "Pohled -> Renderovat", kde se nachází nastavení kvality renderingu a možnost následného uložení výstupu renderování. Doporučuji použít "Nejlepší" nastavení kvality renderování a snížit výřezem počet renderovaných bodů. V nabídce nastavovat osvětlení, množství mraků na obloze apod., tudíž možnosti renderování jsou poměrně široké. Mějte však na paměti, že vyšší kvalita renderování bude trvat déle.

Po vizualizace šatní skříně v projektu můžeme získat například takovýto grafický výstup.

Kvalita renderování: Nejlepší, nastavení výstupu: Obrazovka, osvětlení: Interiér - oslunění i umělé osvětlení. Renderování trvalo cca 8 hodin.











středa 5. listopadu 2014

Představení Připravto + vytvoření šatní stěny

Připravto je zajímavá a jednoduchá webová aplikace pro tvorbu návrhů, vizualizací, výkresů, kusovníků a návrhu ceny. Aplikaci je možné zdarma vyzkoušet na www.pripravto.cz , kde je k tomuto účelu připraven testovací účet. Aplikaci je možné vyzkoušet ve třech jazycích - češtině, angličtině a španělštině. Na webu jsou výuková videa a tzv. quickstart pro seznámení s aplikací.

Aplikaci lze vyzkoušet kliknutím na Vyzkoušet, poté dojde k přesměrování na přihlašovací okno. Zde stačí zadat přihlašovací jméno useroc1 a heslo, které je uvedeno dole, vedle přihlašovacího jména.


www.pripravto.cz
Přihlašovací okno





Vytvoření šatní stěny skládající se z několika skříněk

Sestava je složena ze tří samostatných skříněk - dvou šatních (boční) a jedné zásuvkové (prostřední).

3D pohled na sestavu skříněk

Konstrukce je u bočních skříněk následující: mezi boky je vložen sokl, půda, dno, šatní tyč a police. Police jsou umístěny na policových područkách. Na obou skříňkách jsou umístěna naložená dvířka.
U prostřední skříňky je konstrukce následující: mezi boky je vložen sokl, půda, dno a dvě vodorovné mezistěny, které skřínku rozdělují na tři části. Ve spodní části jsou umístěny zásuvky, střední je prázdná a do horní jsou vloženy police a naložená dvířka. Police jsou taktéž umístěny na policových područkách.

Po přihlášení do aplikace Připravto stačí postupovat touto cestou:
Zakázka -> vyplnit informace o zakázce -> vytvořit
V novém okně kliknout na + Produkt a objeví se okno níže:

Nástroje pro vytvoření produktu

Tomto okně se nacházejí nástroje sloužící k vytvoření produktu. K tomu lze využít předpřipravených šablon, nebo použít tvz. volný návrh. Jednotlivé operace či díly se vkládají v pořadí, v němž jsou na seznamu. Na tomto seznamu je lze přesouvat šipkami a změnit tak pořadí jejich vložení.

Popis operací pro vytvoření produktů:
Produkt: Označení - zde se zadá název produktu a z rolovací nabídky je možno vybrat přednastavené šablony, v tomto případě je vhodné zvolit volný_návrh.
Rozměry: šířka/výška/hloubka - zde je potřeba zadat rozměr skříně, nebo prostoru, kde bude skříň umístěna. Jedná se o konečné rozměry skříně, nad tyto rozměry vyčnívají pouze úchytky.
Pozice: x/y/z - zde je možno zadat souřadnicové umístění, tedy pozici kde bude nábytek umístěn. Tato možnost se hodí, pokud je v návrhu/vizualizaci více kusů nábytku.
Materiály: Zde se volí materiály korpusu a dvířek.
Parametry: zde je zdrojový kód, který používá aplikace.
Přidat nový: zde lze pomocí grafického znázornění zvolit konstrukci.
Přidat nový: v této rolovací nabídce je možné zvolit konstrukci, jako o nabídku výše. Ze seznamu lze však volit více možností. 


Seznam (pořadí) vkládání jednotlivých dílů či operací, konkrétně pro vytvoření šatních skříněk

Postup vytvoření skříní:
  1. Vložit vertikální rozdělení: id - none (dělí se celý prostor), Zadání [1, 1000, 1] (číslo 1000 je konkrétní rozměr střední skříňky, 1 je poměr, kterým se dělí zbývající prostor). Také je potřeba vypnout vložení dílce při rozdělení: -> nastavení -> dílce: ne -> uložit.
  2. Vložit korpus: korpus obsahuje boky, půdu a dno. Je potřeba kliknout na Editovat a zadat výšku 100 mm a poté uložit. Id je [0,1,2], což jsou prostory vytvořené předchozím rozdělením.
  3. Vložit horizontální rozdělení do prostřední skříňky - id 1. Zadání je [900, 800, 1] (první rozměr je pro zásuvky, druhý pro volný prostor a 1 je zbývající prostor). Je potřeba změnit směr rozdělení - nastavení -> typ C -> uložit.
  4. Vložit zásuvky: id 3. 
  5. Vložit dvířka: id [0, 2], zadání 2. (což je počet dvířek, které budou vloženy).
  6. Vložit horní dvířka: id 5.
  7. Vložit police: id [0, 2], zadání [300, 300, 1082, 1, 1]. (což je rozmístění polic ve skříňce).
  8. Vložit police do horní-prostřední skříňky: id 5

Výkres

Kusovník

V Připravtu je možné zobrazit, či případně editovat kusovník. Ve skříňce stále chybí šatní tyč, kterou je možné přidat na seznam při vytváření produktu, ale jednodušší variantou je vložení šatní tyče do kusovníku. Nevýhodou však je, že pokud dojde ke změně skříně automaticky se aktualizuje kusovník a dojde k vymazání šatní tyče.

Kliknutím na produkt -> SatniSkrin se otevře kusovník.

Kusovník

Kalkulace ceny a materiálů

Ve vytvořeném seznamu je uveden název materiálů, jednotka, množství, cena za jednotku a cena za množství. Na konci tabulky je celková cena, včetně daně a zisku. Ceny a zisk jsou přednastaveny a lze je libovolně přizpůsobit.
Kalkulace ceny a materiálů

Optimalizace nářezových plánů

Nářezové schémata lze měnit a zvyšovat výtěžnost. Lze to změnit v nastavení.

Jednoduchý přehled: počet a plocha desek, počet a plocha dílců. Také je zde uveden počet a délka řezů a procentuální využití dílce - tedy výtěžnost nářezových schémat.
Přehled materiálů: přehled použitých materiálů.
Dílce neobsažené v optimalizaci: v tomto případu kvůli špatné orientaci vláken.
Seznam desek: Počet desek, které je potřeba rozřezat daným schématem.
Detailní přehled: zde je celkové množství zpracovávaných materiálů, materiálů odebraného prořezem a odpadu.
Optimalizace nářezových plánů

čtvrtek 2. října 2014

Výlet do Kaunasu


Doprava 

Kautra: zpáteční lístek - cca 3000 Kč (studentská sleva) z Ostravy
Ecolines: zpáteční lístek - cca 1800 Kč (studentská sleva) z Prahy

Student Agency - Frýdek - Místek -> Praha (zpáteční) - cca 650 Kč
Student Agency - Brno -> Praha (zpáteční) - cca 330 Kč


Ubytování

2 dny na koleji pro jednu osobu zdarma (pouze 1×za měsíc)
Hostel cca 200 Kč/noc
Poptám se i po dalších možnostech


Průměrné ceny

Pivko v klubu - cca 50 Kč
Flaška vodky - (levnější) cca 160 Kč
Chleba - 16 Kč
MHD - 10 Kč (studentské)

Oběd

Menu - cca 90 Kč
Pizza - cca 200 Kč (100 - ???)