Import nábytku vytvořeného v Připravto do Revit Architecture 2015

Import nábytku vytvořeného v Připravto do Revit Architecture 2015

Revit Architecture je program pro navrhování budov a interiérů. V programu lze vytvořit libovolnou budovu s originálním architektonickým řešením, vybavit ji individuálně vytvořeným nábytkem nebo nábytkem obsaženým v knihovnách. Další silnou stránkou tohoto programu je pokročilé renderování.

Po instalaci Revitu je v knihovně jen pár objektů, které jsou spíše zástupci jednotlivých typů nábytku, než plnohodnotnou nabídkou. Velké množství nábytku se dá stáhnout z internetu nebo je možné vytvořit jej přímo v programu, což však není rychlé a snadné řešení. Daleko zajímavější volbou je nábytek importovat. Program podporuje formáty DWG, DXF, DXN, SAT a SKP.

V aplikaci Připravto lze stáhnout vytvořený nábytek ve formátu DXF. Obvyklým problémem je však měřítko, které je většinou u projektu a importovaného nábyteku rozdílné. Aby se předešlo tomuto problému, kdy je importovaný objekt větší než celá budova, je vhodné provést kontrolu měřítka, případně jeho úpravu v aplikaci AutoCAD.

V předchozím příspěvku jsem popsal vytvoření šatní skříně v aplikaci Připravto.cz. Nyní je potřeba vytvořenou šatní skříň stáhnout a přizpůsobit pro vložení do projektu v Revit Architecture.

Stažení nábytku vytvořeného v aplikaci Připravto a jeho úprava

Stažení proběhne po klepnutí na šipku 3D (viz  obrázek níže) pokud je nábytek načten v Produktech. Otevře se vyskakovací okno, kde je vhodné zvolit uložit, případně otevřit přímo v AutoCADu.

Po otevření souboru DXF v AutoCADu bude skříňka vypadat takto:

Prvním krokem je úprava hladin. Pro bezproblémový import do Revitu je potřeba přiřadit každé hladině jednu barvu. Tato barva bude po importu nahrazena konkrétním materiálem (texturou), kterou získají jednotlivé dílce a prvky nacházející se v této hladině. Před tímto úkonem je vhodné otevřít správce hladin a vytvořit jednotlivé hladiny, které příhodně pojmenujeme (např. jako hnědé dvířka) a přiřadit jim rozdílné barvy pro snazší pozdější identifikaci v Revitu (např. zelená, červená, apod.).

Nyní je potřeba zkontrolovat velikost rozměrů nábytku, který chceme importovat do projektu v Revitu. K tomuto účelu je nejlepší využít v AutoCADu kótu, nejlépe v půdorysném pohledu. Rozměry se dájí upravit pomocí konzole (příkazem měřítko), která je zvýrazněna červeným obdélníkem, nebo pomocí kontextové nabídky. Pomocí kóty jsme zjistili, že hloubka skříňky je 600 mm, rozměry jsou tedy v pořádku. Kótu pak nezapomeňte smazat, jinak by se naimportovala spolu se skříňkou.

Při importu objektu z Připravto je zpravidla vše v pořádku, avšak při importu např. z 3ds Maxu  měřítko často neodpovídá, proto je potřeba provést jeho změnu. Před tímto postupem doporučuji jednotlivé dílce sloučit do skupiny, pomocí nástroje "Skupina" ve výchozí nabídce. Změnu měřítka můžeme provést pomocí kontextové nabídky:
  1. nejdříve vypočteme trojčlenkou velikost měřítka, které použijeme (např. původní rozměr 1600 mm, potřebujeme 1000 mm, tedy 1/1600×1000=0,625)
  2. vybereme objekt tak, že na něj klikneme myší (nelze označit pomocí ctrl + A, proto je vhodné provést sloučení do skupiny)
  3. klikneme na vybraná objekt pravým tlačítkem a z nabídky zvolíme měřítko
  4. pote klikneme na libovolný bod na skříňce, který zvolíme jako referenční bod
  5. Napíšeme hodnotu 0.625
Nebo jej můžeme změnit v příkazové řádce pomocí příkazu měřítko.



Import do programu Revit Architecture

Pro vložení do projektu v Revit Architecture je potřeba vytvořit novou "rodinu". Po startu Revitu klikneme na Nový pod nadpisem "Rodina". Z nabídky vybereme šablonu Metrický nábytek.

Po otevření nové rodiny přejdeme na nástrojové liště na nabídku vložit -> Importovat CAD -> vybereme umístění .DWG souboru vytvořeného AutoCADem.


Po vložení nábytku do Revitu je vhodné zvolit 3D zobrazení pomocí Pohled -> Výchozí 3D.

Dále je potřeba přiřadit materiály pro jednotlivé hladiny, odstranit obrysové čáry hladin a uložit jej jako "rodinu".

Přiřazení materiálů se provede tímto postupem: Správa -> Materiály, kde se nachází položky s jednotlivými materiály. Materiály, ze kterých se skládá importovaný nábytek mají barvu, kterou jste zvolili v AutoCADu, proto lze materiály, ze kterých se nábytek skládá snadno nalézt (v mém případě byly pojmenovány jako "Renderovat materiál"), viz obrázek níže. 

Po identifikaci skupin dílců se přiřadí textura materiálu, stačí kliknout na "Prohlížeč komponent" v levém dolním rohu a přiřadit vhodný materiál (viz obrázek níže).


Po přiřazení materiálů jsou však stále vidět obrysové čáry jednotlivých hladin (či skupin dílců) při realistickém zobrazení (viz. obrázek níže). Tyto čáry je potřeba nahradit čárami černými, protože by se jinak jako barevné přenesly i do projektu.

Barevné čáry se na černé změní ve "Správa -> Styly objektů -> Objekty importované", kde jsou zobrazeny barvy obrysových čar. Stačí kliknout na barvu čáry a všechny barevné pole změnit na černé.


Nyní je třeba uložit šatní skříň jako "rodinu", to se provede kliknutím na velké modré písmeno R v levém horním rohu "R -> Uložit jako -> Rodina" a zvolit místo, kde se soubor uloží.

Nyní už stačí vložit nábytek do projektu, způsob vkládání je stejný jako u jiného nábytku, který je v knihovnách Revitu, je však třeba zvolit umístění šatní skříně.

Vizualizace v Revit Architecture

Renderování se v Revitu provádí v záložce "Pohled -> Renderovat", kde se nachází nastavení kvality renderingu a možnost následného uložení výstupu renderování. Doporučuji použít "Nejlepší" nastavení kvality renderování a snížit výřezem počet renderovaných bodů. V nabídce nastavovat osvětlení, množství mraků na obloze apod., tudíž možnosti renderování jsou poměrně široké. Mějte však na paměti, že vyšší kvalita renderování bude trvat déle.

Po vizualizace šatní skříně v projektu můžeme získat například takovýto grafický výstup.

Kvalita renderování: Nejlepší, nastavení výstupu: Obrazovka, osvětlení: Interiér - oslunění i umělé osvětlení. Renderování trvalo cca 8 hodin. 










Žádné komentáře:

Okomentovat